Sprachdidaktisches Kolloquium
Wintersemester 2022/23
Die Veranstaltungen des sprachdidaktischen Kolloquiums finden in diesem Wintersemester (2022/23) von 18.00 Uhr bis 19.30 Uhr online über Zoom oder in Präsenz in der Classen-Kappelmann-Straße 24, Raum S 251 statt. Den Link erhalten Sie über den Mailverteiler oder nach Anmeldung (durch Mail an lina.schothoefer@uni-koeln.de).
Interessierte Gäste und Studierende sind ausdrücklich eingeladen und herzlich willkommen.
Termine:
18.10.2022 (Zoom) - Finnish Teachers' Beliefs and Reported Practices Related to Linguistically Responsive Feedback / Leena Maria Heikkola – Abo Akademi (Finnland)
15.11.2022 (Präsenz) - Normvorstellungen von Deutschlehrenden im Kontext sprachlicher Variation / Jutta Ransmayr – Universität Wien (Österreich)
13.12.2022 (Zoom) - Comprehensive Literacy Instruction for ALL in Linguistically Diverse and Inclusive Classrooms / Karen Erickson – UNC School of Medicine (North Carolina, USA)
10.01.2023 (Zoom) - The Design of Self-Regulated Strategy Instruction in Writing: Research with Basic College Students / Charles MacArthur - University of Delaware (Delaware, USA)
17.01.2023 (Präsenz, SDK und LDK) - Das Schiller-Dilemma: Seriengenerationen und literarische Bildung / Arno Meteling - Universität zu Köln
Abstracts
18.10.2022 Leena Maria Heikkola (Abo Akademi, Finnland): Finnish Teachers' Beliefs and Reported Practices Related to Linguistically Responsive Feedback
The current Finnish core curriculum requires all teachers in basic education to be linguistically responsive. Previous studies have shown that Finnish teachers have relatively high levels of knowledge when it comes to linguistically responsive teaching. However, it is not well known if and what kind of linguistically responsive practices Finnish teachers actually use in the classroom.
In my presentation, I will first define what is meant by linguistically responsive teaching, and quickly present the current Finnish curricula for basic education. The focus of the presentation will be in presenting and discussing results from several studies on Finnish teachers’ beliefs and reported practices related to linguistically responsive teaching we have published together with Finnish colleagues. The data for the project consists of over 800 teachers’ responses to an online questionnaire.
Finally, I will conclude with some implications based on the presented results and discussion. What do our results mean for the Finnish teacher training or teacher training in more general? I hope we can discuss and compare the situations in Finland and Germany and also learn from each other in the discussion during and after my presentation.
15.11.2022 Jutta Ransmayr (Universität Wien, Österreich): Normvorstellungen von Deutschlehrenden im Kontext sprachlicher Variation
Fragen rund um sprachliche Normen (und Normverstöße) berühren unweigerlich den Bereich Schule und den Deutschunterricht. Von Sprachnormautoritäten, zu denen laut Kräftefeld der normgebenden Instanzen auch Lehrkräfte gezählt werden, wird gesellschaftlich erwartet, dass sie ihre Bewertungen schriftlicher wie mündlicher Äußerungen der Lernenden als (situativ) angemessen / nicht angemessen problemlos begründen können. Gemeinhin ist auch die Annahme verbreitet, dass weitestgehend Konsens darüber besteht, was als korrektes Standarddeutsch zu gelten hat.
Für Deutschlehrkräfte gehört die Bewertung von mündlichen und vor allem auch schriftlichen Äußerungen zum beruflichen Alltag – auch von Phänomenen sprachlicher Variation in vielfältiger Ausprägung. Daran knüpfen sich für den Deutschunterricht und für Deutschlehrer/innen nicht unerhebliche Fragen: Wie ist mit sprachlicher Variation im Deutschen im Unterricht und insbesondere bei der Textkorrektur umzugehen? Wo sind Variationsphänomene zu verorten – als Zweifelsfall am Rande der Norm oder als Normalfall inmitten der Norm?
Im vorliegenden Beitrag werden die Ergebnisse zweier Forschungsprojekte berichtet, in denen der Umgang mit sprachlicher Variation eine Rolle gespielt hat: „Österreichisches Deutsch als Unterrichts- und Bildungssprache“ (de Cillia/Ransmayr 2019) und das „Deutschmaturatext-Projekt“ (Ransmayr 2021). Die Ergebnisse zeigen, dass der lehrerseitige Umgang mit plurizentrischer wie auch orthographischer und stilistischer Variation ein recht heterogener ist und sich im Spannungsfeld von präskriptiven Normvorgaben bzw. Normvorstellungen und z.T. subjektiven Angemessenheitsurteilen bewegt. Anhand konkreter Korrekturbeispiele aus den beiden Projekten soll dargestellt werden, mit welchen Herausforderungen, aber auch mit welchem Potential für Sprachreflexion Varianzphänomene verbunden sind.
13.12.2022 Karen Erickson (UNC School of Medicine, North Carolina, USA): Comprehensive Literacy Instruction for ALL in Linguistically Diverse and Inclusive Classrooms
Meeting the literacy learning needs of linguistically diverse learners, including those with significant disabilities who use augmentative and alternative communication (AAC) requires educators to take a comprehensive approach to instruction (Erickson & Koppenhaver, 2020). At a minimum, this means that educators must address both word reading (e.g., phonological and phonemic awareness, phonics) and language comprehension (e.g., vocabulary, syntax, and text comprehension; Gough & Tunmer, 1986). Models such as Scarborough’s Reading Rope (2001) and the Layered Model of Reading Comprehension (Duke et al, 2021) help us understand the critical components of comprehensive conventionalliteracy instruction. These models do not, however, address the critical foundational skills and experiences learners require to benefit from comprehensive conventional instruction. Many linguistically diverse learners, especially those with significant disabilities, require comprehensive emergent literacy instruction targeting these critical foundational skills and experiences. Unfortunately, educators often struggle to provide this comprehensive emergent literacy instruction in inclusive classrooms where most learners are conventional readers and writers.
This presentation will focus on comprehensive approaches to emergent and conventional literacy instruction in inclusive classrooms. Beginning with an exploration of the models that inform comprehensive approaches to instruction, this presentation will offer practical guidance to help educators determine what instruction they must provide and resources that will help them prepare to provide it. Throughout, special attention will be given to ensuring that the emergent literacy learning needs of linguistically diverse learners with and without significant disabilities are addressed (Sheldon & Erickson, 2020).
References:
Duke, N. K., Alessandra, E. W., & Pearson, P. D. (2021). The science of reading comprehension instruction. Reading Research Quarterly, 74(6), 663-672. https://doi.org/10.1002/trtr.1993
Erickson, K. A., & Koppenhaver, D. A. (2020). Comprehensive literacy for all: Teaching students with significant disabilities to read and write. Brookes.
Gough, P. B. & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, 7, 6-10. https://doi.org/10.1177/074193258600700104
Scarborough, H. S. (2001). Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities: Evidence, theory, and practice. In S. Neuman & D. Dickinson (Eds.), Handbook for research in early literacy (pp. 97–110). Guilford Press.
Sheldon, E., & Erickson, K. A. (2020). Literacy instruction for students with significant disabilities in the regular classroom. Assistive Technology Outcomes and Benefits, 14, 135-160. https://www.atia.org/wp-content/uploads/2020/06/ATOB-V14-A9-SheldonErickson.pdf
10.01.2023 Charles MacArthur (University of Delaware, Delaware, USA): The Design of Self-Regulated Strategy Instruction in Writing: Research with Basic College Students
In the United States, basic writing courses are provided for students who have been accepted to college, often under open-admission policies, but who need further development of writing skills for college success. To meet the needs of these students, my colleagues and I have developed a self-regulated strategy approach called Supporting Strategic Writers. A systematic program of design research and experimental studies has found strong effects on writing quality and often on motivation. After a brief review of theoretical principles underlying strategy instruction and the research results, the presentation will focus on instructional design issues: strategies based on rhetoric and genre, challenges of reading and integrating sources, development of self-evaluation skill, promoting flexible use and generalization of strategies, and pedagogical methods such as modeling, collaboration, and peer review. The challenges of professional development will also be discussed.
17.01.2023 Arno Meteling (Universität zu Köln): Das Schiller-Dilemma: Seriengenerationen und literarische Bildung
Was schauen nicht nur Schülerinnen und Schüler, sondern auch Lehrerinnen und Lehrer im Jahr 2022? Und noch interessanter: Was lesen sie? Serielles Erzählen erfährt derzeit eine Konjunktur, wie sie allenfalls mit dem Aufstieg des Romans im 18. Jahrhundert vergleichbar ist. Warum ist diese Entwicklung für den Deutschunterricht von Interesse? Sie ist, so die These des Vortrags, aus mindestens zwei Gründen bemerkenswert. Erstens verändert sich dadurch der Diskurs literarischer Wertung für eine Generation, die man maximalistisch als „Mediengeneration“ bezeichnen könnte. Serielle Narrative werden nicht mehr exklusiv der trivialen Unterhaltung zugeschrieben, sondern es wandelt sich im Gegenzug auch der kultu- relle Stellenwert eben dieser Trivialgeschichten. Einher geht damit zweitens eine Neufassung des Konzepts vom ‚guten Buch‘ – und zwar nicht nur als diskrete Materialität zwischen zwei Buchdeckeln, sondern auch als Gegenstand einer so organisch geschlossenen wie sinnstif- tenden Lektüre mit dem Ziel der literarischen Bildung.
Um den didaktischen Implikationen dieses Komplexes nachzuspüren, unternimmt der Vortrag einen Ausflug in die seriellen Formate vom 18. bis zum frühen 20. Jahrhundert, wendet sich dann mit Friedrich Schillers so pädagogischer wie politischer Ästhetik einer der maßgeblichen Quellen der Verknüpfung von Kunst und Bildung zu, um sich abschließend dem Paradoxon der Unterhaltung des Literarischen zu nähern.